Kościół Adwentystów wprowadza nową architekturę pozycjonowania mediów

Nowa strategia wzmacnia współpracę pomiędzy instytucjami Kościoła i zmieni rolę niektórych podmiotów medialnych Kościoła. Strategia pozwoli uporządkować odpowiedzialność instytucji za konkretne obszary misji.  

14 PAŹDZIERNIKA 2024 (NR 1006) [adventist.news | Opr. Daniel Kluska]

Generalna Konferencja (GC) Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego zaprezentowała nową architekturę pozycjonowania marki Kościoła członkom Komitetu Wykonawczego Generalnej Konferencji (EXCOM) oraz zaproszonym gościom, którzy uczestniczyli w jednodniowej konferencji LEAD, odbywającej się w Silver Spring, Maryland, 10 października 2024 roku. Ramy te są pierwszym tego rodzaju zasobem, który definiuje każdą grupę odbiorców obsługiwaną przez globalne media Kościoła, zapewniając, że treści każdej marki są dostosowane do odpowiedniej publiczności.

Architektura pozycjonowania marki ma na celu zwiększenie współpracy pomiędzy globalnymi podmiotami medialnymi Kościoła Adwentystów oraz stanowi narzędzie wspierające liderów w lepszym przydzielaniu zasobów, minimalizując nakładanie się działań w ramach różnych mediów kościelnych.

Medialna Synergia: wizja zjednoczonej misji

Podczas pierwszej prezentacji, Paul Douglas, skarbnik Generalnej Konferencji, przedstawił podstawy nowej architektury marki, którą planowano już od dwóch lat. Administracja Generalnej Konferencji zauważyła także wyjątkową złożoność współczesnej komunikacji, w której tradycyjne media i platformy internetowe się przenikają i wzajemnie uzupełniają.

Paul H. Douglas przedstawia delegatom tło i konieczność powołania Media Synergy Taskforce
(Fot: Lucas Cardino / AME (CC BY 4.0))

Na szczycie w 2022 roku powołano Grupę Zadaniową ds. Medialnej Synergii, której celem było zapewnienie, że marki medialne Kościoła, takie jak te działające na poziomie Generalnej Konferencji: Adventist World RadioHope Channel InternationalSharing HopeSeventh-Day Adventist ChurchAdventist ReviewAdventist MissionEllen G. White Estate oraz Revival and Reformation, będą współpracować, jednocześnie zachowując swoje unikalne cechy.

– Ten ogromny wysiłek doprowadził do opracowania strategii, która pozwala naszym markom medialnym na integrację, zachowując jednocześnie ich unikalne tożsamości – wyjaśnił Erton Kohler, sekretarz Generalnej Konferencji. – Grupie nie zależało tylko na wyeliminowaniu powielania działań – chodziło o stworzenie prawdziwej jedności w misji. Dzięki integracji możemy połączyć nasze siły i wywrzeć większy wpływ w głoszeniu Poselstwa Trzech Aniołów światu – dodał Kohler.

Po szczycie w Wirginii w 2022 roku, wszystkie podmioty medialne Kościoła miały za zadanie szerszą komunikację ze sobą. Pracując razem, marki osiągnęły porozumienie w zakresie tego, gdzie powinny prowadzić ich specjalizacje, kto jest ich głównym odbiorcą i jak mogą współpracować, aby stworzyć jedność zarówno w misji, jak i przekazie. Na podstawie wyników tych spotkań stworzono nową globalną architekturę pozycjonowania marki.

Nowa architektura marki

– Przesłanie Kościoła jest jasne, ale mamy wiele mediów, za pośrednictwem których mogliśmy się tym poselstwem dzielić – zauważył dalej Douglas. – Ten nowy model pozwoli nam jeszcze lepiej zdefiniować rolę każdego z podmiotów i dostosować nasz przekaz do konkretnej grupy odbiorców – dodaje.

Sam Neves, zastępca dyrektora działu komunikacji GC, dzieli się z liderami podczas konferencji LEAD
(Fot: Tor Tjeransen / AME (CC BY 4.0))

Po wprowadzeniu i przedstawieniu tła powstania Grupy Zadaniowej, Sam Neves, zastępca dyrektora Komunikacji przy GC wyjaśnił nową architekturę pozycjonowania marki. Neves zaznaczył, w jaki sposób nowa strategia przypisuje określone role każdej marce medialnej i ma na celu poprowadzenie poprowadzenie ludzi w ich duchowej podróży – od odkrycia przesłania adwentystycznego do pełnego zaangażowania się w misję Kościoła.

Posługując się ilustracją lejka, Neves nakreślił, w jaki sposób struktura jest zbudowana wokół pięciu kluczowych grup odbiorców (A, B, C, D i E), z których każda ma przypisaną konkretną markę medialną. Zgodnie z architekturą, Hope Channel i Adventist World Radio skupiałyby się na wprowadzaniu nie-adwentystów do Kościoła Adwentystów, podczas gdy Adventist Review wspiera obecnych członków w pogłębianiu ich wiary.

Jasno definiując rolę każdej marki, Kościół może ograniczyć nadmiarowość i niedokładność prowadzenia podobnych działań przez różne instytucje. – Naszym celem jest dotarcie do absolutnie każdego człowieka z poselstwem o Chrystusie i z Bożą pomocą wprowadzić do pełnego zaangażowania w misję Kościoła – podkreślił Neves. – Ta architektura zapewnia strukturę, która to umożliwia – dodał.

Wdrożenie nowej architektury marki

Nowa architektura marki jest obecnie wdrażana we wszystkich podmiotach medialnych GC. – Wierzymy, że nasza misja zostanie wypełniona, gdy Kościół Boży będzie działał razem jako jedność, wzmocniony działaniem Ducha Świętego – powiedział Richard Stephenson, skarbnik GC. – W związku z tym ta architektura marki nie jest przeznaczona tylko dla Generalnej Konferencji, chociaż zrozumieliśmy, że najpierw musimy zająć się naszymi własnymi zmaganiami – podkreślił Stephenson.

Aby odnieść się do jasności, jaką przyniosła architektura, Stephenson podkreślił, że odejście od „silosowych” strategii każdej instytucji i stworzenie pola dla dyskusji pozwoliło oczyścić niezdrową atmosferę rywalizacji. – Zaczynamy dostrzegać siłę współpracy jako globalna sieć adwentystycznych mediów. Kiedy każdy podmiot na nowo zdefiniował swoją rolę, nareszcie możemy się posuwać naprzód jako jeden kościół, z jedną misją – dodaje.


Justin Kim, redaktor Adventist Review, Merlin Burt, dyrektor Ellen G. White Estate, i Mwamba Mpundu, asystent redakcyjny Adventist Mission, odpowiadają na pytania podczas panelu Media Synergy
(Fot: Tor Tjeransen / AME (CC BY 4.0))

Stephenson dał liderom możliwość podzielenia się tym, w jaki sposób strategia pomogła im zmaksymalizować wpływ i wyeliminować nakładanie się działań. Vyacheslav Demyan, prezes Hope Channel International  opisał, w jaki sposób organizacja przyjęła swoją rolę w docieraniu do nie-adwentystów. – Nie wydajemy już środków na wewnętrzną komunikację kościoła i materiały dla adwentystów. Naszą misją jest teraz w 100% przyciąganie nowych ludzi do Kościoła i przedstawianie im adwentystycznego przesłania – zaznaczył.

Adventist Review podobnie dostosował swoją strategię, aby skupić się na pielęgnowaniu i duchowym wzroście 23 milionów członków kościoła. – Zamiast próbować robić wszystko i trafić z przesłaniem do wszystkich, teraz skupiamy się na osobistym, duchowym przebudzeniu członków Kościoła, ich misji i uczniostwie. Będziemy pomagać naszym wyznawcom przekształcić się z biernych uczestników w ludzi zaangażowanych w misję kościoła – podkreślił Justin Kim, redaktor Naczelny Adventist Review.

Adventist Mission skupiła się natomiast na przeniesieniu swoich adwentystycznych odbiorców: od zwykłej ‘świadomości’ misji do realnego ‘działania’. Mwamba Mpundu, asystent redakcyjny Adventist Mission, wyjaśnił: – Naszym celem jest doprowadzenie adwentystów do pełnego zaangażowania w misję. Poprzez inicjatywy takie jak Mission 360° magazyn i program telewizyjny o tej samej nazwie, nasza instytucja będzie teraz  działać na rzecz uświadamiania członkom Kościoła ich globalnych możliwości misyjnych.

Precedens historyczny

W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku Kościół Adwentystów Dnia Siódmego – gdy rozszerzał swoją globalną misję – stanął w obliczu poważnych wyzwań organizacyjnych. Pojawiło się wiele niezależnych organizacji pomocniczych, które zajmowały się działalnością wydawniczą, edukacyjną, zdrowotną i misyjną. W niedługim czasie doprowadziło to do powielania wysiłków i nieefektywnego wykorzystania zasobów.  Organizacje te zostały oficjalnie zarejestrowane jako niezależne organy z własnymi urzędnikami i zarządami lub komitetami. Ta rozdrobniona struktura skutkowała rywalizacją o ograniczone zasoby i uwagę denominacji, a różne działy często pracowały na przekór sobie lub nie współpracowały skutecznie.

Zamieszanie wynikające z nakładających się na siebie obowiązków i niejasnych linii odpowiedzialności utrudniało Kościołowi szybkie reagowanie na nowe możliwości misyjne. Szczególnie trudne było to w kontekście wysyłania misjonarzy do niedostępnych obszarów świata. Te kwestie organizacyjne wymagały poważnej restrukturyzacji denominacji w latach 1901-1903.

– Przywódcy adwentystyczni stoją dziś przed podobnym wyborem. Czy zaryzykować restrukturyzację marek medialnych kościoła w moim kraju, aby skutecznie docierać do ludzi w sferze cyfrowej, czy jeszcze poczekać? Tak jak na początku XX wieku musieliśmy zoptymalizować naszą organizację pod kątem wysyłania fizycznych misjonarzy, tak teraz musimy dostosować się do rozmieszczania „cyfrowych misjonarzy” w coraz bardziej internetowym świecie – zaznaczył Sam Neves.

Synergia między tymi podmiotami medialnymi oznacza początek nowej ery dla globalnej strategii komunikacyjnej Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. – Nieustannie modlimy się, aby ta nowa architektura pozycjonowania marki, stanowiła spójny plan misji całego Kościoła – podkreślił Stephenson.

– Mamy nadzieję, że strategia pomoże kierować każdym działaniem i zasobami danej instytucji akurat tam, gdzie przewiduje jej rola i gdzie istnieje realna potrzeba – dodaje.

AAI

Zdjęcie główne: Luis King, przewodniczący Konferencji Unii Północnomeksykańskiej, przegląda broszurę Global Brand Positioning Architecture (Fot: Tor Tjeransen / AME (CC BY 4.0))

Źródło: https://adwent.pl/kosciol-adwentystow-wprowadza-nowa-architekture-pozycjonowania-mediow/