Celem zabezpieczenie dziedzictwa kulturowego Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w RP, w ORTV „Głos Nadziei” kontynuowane są prace nad projektem cyfrowego archiwum audio-wideo.
11 GRUDNIA 2024 (NR 1031) [AAI |Tekst i zdjęcia: Arkadiusz Piętka]
– Dążymy do zabezpieczenia archiwalnych nagrań przechowywanych do tej pory na taśmach magnetycznych różnego typu i będących w różnym stanie technicznym, a które wymagają pilnej interwencji z racji upływającego czasu i postępującej degradacji. I to czas właśnie ogrywa tu ogromną rolę, bo wiele z tych nagrań pochodzi sprzed kilkudziesięciu lat – powiedział Arkadiusz Piętka, redaktor techniczny w ORTV „Głos Nadziei”.
Rekonstrukcja cyfrowa zasobów audio jest uzasadniona na kilku płaszczyznach, zarówno technologicznych, jak i operacyjnych, zwiększając ich trwałość. Zasoby są znacznie łatwiejsze do przechowywania i zarządzania, a także bardziej odporne na uszkodzenia fizyczne, a ich wielokrotne wykorzystywanie nie doprowadza do utraty jakości. Cyfrowe pliki audio można łatwo katalogować, przeszukiwać i udostępniać. Spadają też koszty magazynowania i utrzymania nośników. Dzięki temu praca z mediami staje się bardziej efektywna, a materiał audio może być szybko udostępniony pracownikom do dalszych prac.
– Przez lata zastanawiałem się nad losem nagrań audycji radiowych, całych płyt lub kaset magnetofonowych (ówczesne realia techniczne) różnych formacji muzycznych. Sądzę, że wielu wyznawców Kościoła i ja także, nabierało przekonania, iż przepadły one bezpowrotnie. Potem mogłem zobaczyć magazyn tych archiwalnych materiałów w smutnych, szarych kartonach, w których były „skarby” historii polskiego Kościoła, wziąć je do ręki czy odnaleźć to, co pozornie zaginęło. Dlatego cieszę się, że są one teraz pieczołowicie zabezpieczane i miałem w tym swój udział przez szkolenie pracownika, uzgadnianiu warunków technicznych czy renowację magnetofonu REVOX – podzielił się swoją refleksją Marek Rusek, wieloletni kierownik zespołu „Salem”.
Nagrania są archiwizowane w jednej z najwyższych osiągalnych współcześnie jakości zapisu, a wypracowana metoda jest na tyle elastyczna, że będzie działać praktycznie z każdym oprogramowaniem typu DAW na rynku. Autorzy pomysłu chcą w ten sposób uzyskać materiał dźwiękowy do planowanych w przyszłości prac rekonstrukcyjnych, które pozwolą na przywrócenie tych historycznych zasobów w formie odpowiedniej do współczesnych standardów, jednocześnie zwiększając ich wartość edukacyjną i kulturową.
– Myślę, że podjęte prace są inwestycją w długoterminową archiwizację, poprawę jakości dźwięku, efektywność pracy oraz zgodność z nowoczesnymi standardami mediów. Jest to również krok w stronę nowoczesnej i skalowalnej produkcji radiowo-telewizyjnej, która umożliwia lepsze zarządzanie zasobami oraz szerszą dystrybucję treści – dodał Arkadiusz Piętka.
Archiwum cyfrowe nie będzie ograniczać się tylko do nagrań dźwiękowych. Choć istnieje duża ilość nagrań wykonanych już w technologii cyfrowej (taśmy DAT), na digitalizację czekają również nagrania wideo na taśmach wideo VHS, które zapewne będą musiały przejść rekonstrukcję cyfrową bazującą na sztucznej inteligencji (AI). Przykładem mogą tu być udane przywrócenia dwóch musicali zespołu „Salem” wykonane przez nadzieja.tv, gdzie odnowiono m.in. kilka tysięcy pojedynczych klatek filmowych zniszczonego materiału filmowego.
– Odnoszę wrażenie, że w miarę upływu czasu zaciera się świadomość „…aż dotąd prowadził nas Pan” i proszę nie mieć mi tego za złe, ale młode pokolenie rzadko sięga do historii Kościoła. Zapoznając się z archiwami możemy zobaczyć też jak Kościół się zmienia lub jak niektóre fundamentalne kwestie pozostają niezmienne. Rozwój mediów spowodował dostępność do człowieka jakiej nigdy wcześniej nie doświadczaliśmy. Więc dobrze zarządzane archiwum staje się skarbnicą materiałów inspirujących do prowadzenia szeroko zakrojonej misji w społeczeństwie” – podsumował Marek Rusek.
Technologia oferuje nam niespotykane wcześniej możliwości przechowywania i ochrony dziedzictwa z jego walorami kulturowymi i edukacyjnymi. Proces cyfryzacji to inwestycja w przyszłość, która otwiera nowe ścieżki do ich ponownego odkrywania i wykorzystania. To krok ku tworzeniu trwałego mostu między historią a współczesnością.
AAI
Źródło: https://adwent.pl/cyfrowe-archiwum-historii-polskiego-kosciola/